Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Akidah Akhlak Siswa

Indonesia

Authors

  • sholahudin din Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
  • Nabila Universitas Islam Negeri Sultan Thaha Saifuddin Jambi

Keywords:

Audiovisual, Learning Aqidah Morals, Learning achievement

Abstract

This study aims to improve student achievement through the use of audio-visual media. This research was applied to fifth-grade students of Madrasah Ibtidaiyah Negeri 4 Muaro Jambi in the first semester of the 2019/2020 school year. This research is classroom action research or Classroom Action Research with a cycle design. Data collection techniques using observation, tests, and documentation. Data were analyzed through descriptive qualitative data analysis was carried out on each data collected, both quantitative and qualitative data. The results showed that learning by using audio-visual media can improve students' learning achievement of moral aqidah. Student learning achievement increased from cycle I to cycle II. It can be concluded that the results of student learning activities in cycle I reached 62% and increased in cycle II to 88%. The results of student attitudes in the first cycle reached 72% but increased in the second cycle reaching 85.5%. This is evidenced by the student achievement scores at the end of the first cycle obtained an average of 69,54% with the category close to completion and student achievement scores increased in the second cycle obtained an average of 91.36% with the complete category.

References

Abdullah, D., & Maryati, T. (2019). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, IV. https://doi.org/10.23969/jp.v4i2.2166

Akhyar, Y., Fitri, A., Zalisman, Syarif, M. ilham, Niswah, Simbolon, P., … Abidin, Z. (2021). The Effectiveness of Digital Literacy on Student Science Learning Outcomes during the Covid-19 Pandemic. International Journal of Elementary Education., 5(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/ijee.v5i2.34423

Astika, N. L. G. W. L. W. W. M. (2014). Variasi Mengajar Guru Dalam Pembelajaran Mengubah Pengalaman Pribadi Menjadi Naskah Drama Pada Siswa Kelas XI SMA NEGERI 1 MELAYA. e-Journal Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1), 1–12.

Astuti, A. P., & Rps, A. Nu. (2018). Teknologi Komunikasi Dan Perilaku Remaja. Jurnal Analisa Sosiologi, 3(1). https://doi.org/10.20961/jas.v3i1.17452

Atapukang, N. (2016). Kreatif Membelajarkan Pembelajar Dengan Menggunakan Media Pembelajaran yang Tepat Sebagai Solusi Dalam Berkomunikasi. Ejournal Undiksha, 17(2), 45–52.

Badriah, L., & Ma’rifah, I. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Pembelajaran Tematik Melalui Media Gambar Tema Kegemaranku Di Kelas II SD Negeri Margoagung Sleman. Al-Bidayah, 7(1), 17–30. https://doi.org/https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v7i1.144

Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838

Febliza, A., & Afdal, Z. (2015). Statistic Dasar Penelitian Pendidikan. (A. Grafika, Ed.). Pekanbaru.

Fujiyanto, A., Jayadinata, A. K., & Kurnia, D. (2016). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Antarmakhluk Hidup. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 841–850. https://doi.org/10.23819/pi.v1i1.3576

Hamalik, O. (2010a). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamalik, O. (2010b). Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: Bumi Aksara.

Hasbullah. (2012). Dasar-Dasar Ilmu Kependidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Hayati, N., Ahmad, M. Y., & Harianto, F. (2017). Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual dengan Minat Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Bangkinang Kota. Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 14(2), 160–180. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2017.vol14(2).1027

Jamin, H. (2018). Upaya meningkatkan kompetensi profesional Guru. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agma Islam, 10(1), 19–36.

Jurumiah, A. H., & Saruji, H. (2020). Sekolah Sebagai Instrumen Konstruksi Sosial Di Masyarakat (School As a Social Construction Instrument In The Community). ISTIQRA’: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 7(2), 1–9. Diambil dari http://jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/492

Khalistiana, T. M., Halimah, M., Pendidikan, J., Sekolah, G., Pendidikan, F. I., & Indonesia, U. P. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Audio-Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Materi Keragaman Kenampakan Alam Dan Buatan Indonesia. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 129–140.

LESILOLO, H. J. (2019). Penerapan Teori Belajar Sosial Albert Bandura Dalam Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, 4(2), 186–202. https://doi.org/10.37196/kenosis.v4i2.67

Marisa, S. (2019). Pengaruh Motivasi dalam Pembelajaran Siswa Upaya Mengatasi Permaslahan Belajar. Jurnal Taushiah, 9(2), 20–27. Diambil dari https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/tsh/article/view/1786

Mudyaharjo. (2006). Filsafat Ilmu Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.

Mulyadi, Fahreza, F., & Julianda, R. (2018). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Pembelajaran Ips Siswa Kelas V Sdn Langung. Jurnal Visipena, 9(1), 1–9.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.

Nuraini, I. (2005). Media Pembelajaran Sebagai Pembawa Pesan. Mediator, 6(2).

Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi Oleh: Nurkholis Doktor Ilmu Pendidikan, Alumnus Universitas Negeri Jakarta Dosen Luar Biasa Jurusan Tarbiyah STAIN Purwokerto. Jurnal Kependidikan, 1(1), 24–44.

Patmawati, D., Ws, R., & Halimah, M. (2018). pengaruh media audio visual terhadap hasil belajar siswa pada materi jenis-jenis pekerjaan di sekolah dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 308–316.

Purwono, J. dkk. (2018). Penggunaan Media Audio-Visual pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2), 127–144.

Rosyida, S., Munzil , M., & Joharmawan, R. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Problem Posing Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Larutan Penyangga. J-PEK (Jurnal Pembelajaran Kimia), 2(1), 41–52. https://doi.org/10.17977/um026v2i12017p041

Sapriyah. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 2(1), 470–477. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

Sari, P. (2019). Analisis terhadap kerucut pengalaman Edgar Dale dan keragaman gaya belajar untuk memilih media yang tepat dalam pembelajaran. Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, I(1), 58–78. Diambil dari https://ejournal.insud.ac.id/index.php/MPI/article/view/27

Tamam, B. (2018). Reorientasi Pendanaan Pendidikan dalam Membangun Mutu Sekolah. Misykat al-Anwar Jurnal Kajian Islam dan Masyarakat, 29(2), 35–42. Diambil dari https://jurnal.umj.ac.id/index.php/MaA16/article/view/2855

Teni Nurrita. (2018). Kata Kunci :Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal misykat, 03(01), 171.

Yamin, M. (2011). Profesionalisasi Dan Implementasi KTSP. Jakarta: Gaung Persada Perss.

Yasin, A. (2011). Pengembangan Kompetensi Pedagogik Guru Pendidikan Agama Islam Di Madrasah (Studi Kasus di MIN Malang I). El-QUDWAH, 0(0), 157–181.

Zulhasni, Nuriah, L., Fitri, A., & Yulis, A. (2019). Al-Mafahim : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar P ada Pelajaran Matematika Melalui Media Papan Berpaku . Al-Mafahim: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 1–8.

Downloads

Published

2022-10-03 — Updated on 2022-10-03

Versions