Penerapan Media Pembelajaran manik-Manik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa

Indonesia

Authors

  • Nofita Tryana Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Al-Kifayah Riau
  • Syahri Ramadhan Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Al-Kifayah Riau
  • Anggi Fitri Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Al-Kifayah Riau
  • Ayu Purnamasari S Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Al-Kifayah Riau
  • Zalisman Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Al-Kifayah Riau
  • Evi Rahayu Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Al-Kifayah Riau
  • Nikmah Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Al-Kifayah Riau

Keywords:

Beads Media, Integers, Learning outcomes

Abstract

This study aims to determine the improvement of student learning outcomes in mathematics subjects counting operations on integers through the media of beads. The method used is Classroom Action Research. The research was carried out in two cycles, each cycle consisting of two meetings, with stages, namely: planning/preparing for action, implementing the action, observing, and reflecting. Data collection techniques using observation techniques, learning outcomes tests, and documentation. Based on the results of the study, it is known that there is an increase in student learning outcomes from before the action, Cycle I, and Cycle II. In the first cycle, only 21 students completed with an average of 62.29. There was an increase in cycle 2 reaching 30 students who completed with an average of 75.71. Thus, the use of beads media can improve student learning outcomes in mathematics.

References

Amanah, Leonard, N. (2014). Pengaruh Adversity Quotient (AQ) dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Perspektif Ilmu Pendidikan, 28(1), 55–64.

Aziz Saefudin, A. (2012). Pengembangan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (Pmri). Al-Bidayah, IV(1), 37–48.

Badhi, M. K., Sa’o, S., & Naja, F. Y. (2020). Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 3(September), 121–130. http://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/jupika/article/view/678

Falahudin, I. (2017). Pemanfaatan Media Dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 402–416.

Handana, D. (2006). Pendidikan Matematika di SD. Depertemen Pendidikan Nasional.

Juwairiah. (2013). Alat Peraga Dan Media Pembelajaran Kimia. Visipena Journal, 4(1), 1–13. https://doi.org/10.46244/visipena.v4i1.85

Kusmanto, H., & Marliyana, I. (2014). Pengaruh Pemahaman Matematika Terhadap Kemampuan Koneksi Matematika Siswa Kelas Vii Semester Genap Smp Negeri 2 Kasokandel Kabupaten Majalengka. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 3(2). https://doi.org/10.24235/eduma.v3i2.56

Kustandi, C. (2013). Media Pembelajaran. Ghalia Indonesia.

Masitoh, I., & Prabawanto, S. (2016). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika dan Kemampuan Berfikir Kritis Matematis Siswa Kelas V Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Eksloratif. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 7(2), 186. https://doi.org/10.17509/eh.v7i2.2709

Maulana, I. M., Yaswinda, Y., & Nasution, N. (2020). Pengenalan Konsep Perkalian Menggunakan Media Rak Telur Rainbow pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 512. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.370

Rachmantika, A. R., & Wardono. (2019). Peran Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Matematika Dengan Pemecahan Masalah. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2(1), 441.

Salam, A. P., & Mansur. (2015). Penerapan Media Manik-Manik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika dalam Materi Bilangan Bulat. Primary, 7(01), 133–155.

Sapriyah. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 2(1), 470–477. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan Koneksi Matematika Dalam Pembelajaran Matematika. MES ( Journal Of Mathematics Education and Science), 2(1), 58–67.

Siregar, N. R. (2017). Persepsi siswa pada pelajaran matematika: studi pendahuluan pada siswa yang menyenangi game. Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 224–232.

Soedjadi, R. (2000). Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia: Konstatasi Keadaan Masa Kini Menuju Harapan Masa depan. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Departemen Pendidikan Nasional.

Suwarni. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pokok Bahasan Penjumlahan Dan Pengurangan Bilangan Bulat Dengan Media Manik – Manik Pada Siswa Kelas Iv Sdn Tanggul Wetan 02 Tahun Pelajaran 2011/2012 Kecamatan Tanggul – Jember. Pancaran, 3(3), 177–186.

Syamsi, A. (2014). Pemanfaatan Media Aktual Lingkungan Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Lower Class Di MI/SD (Sebuah Inovasi Pembelajaran Matematika Berbasis Alat Peraga Sederhana). Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 3(1). https://doi.org/10.24235/eduma.v3i1.4

Teni Nurrita. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Misykat, 03(01), 171.

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan pengembangan sumber daya manusia di era global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika 2016, 1, 263–278.

Zulhasni, Nuriah, L., Fitri, A., & Yulis, A. (2019). Al-Mafahim : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar P ada Pelajaran Matematika Melalui Media Papan Berpaku . Al-Mafahim: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 1–8.

Downloads

Published

2020-08-28 — Updated on 2021-08-26

Versions

How to Cite

Tryana, N., Ramadhan, S., Fitri, A. ., Purnamasari S, A., Zalisman, Rahayu, E., & Nikmah. (2021). Penerapan Media Pembelajaran manik-Manik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa: Indonesia. Al-Mafahim: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 31-37. Retrieved from http://ejournal.stit-alkifayahriau.ac.id/index.php/almafahim/article/view/107 (Original work published August 28, 2020)

Most read articles by the same author(s)