Upaya Peningkatan Hasil Belajar Pada Pembelajaran IPS Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif STAD

Indonesia

Authors

  • Farida Sekolah Dasar Negeri 25 Air Tambang, Kecamatan Ranah Pesisir, Kabupaten Pesisir Selatan

Keywords:

Learning outcomes, Learning model, Cooperative STAD

Abstract

This study aims to improve student learning outcomes through the STAD cooperative learning method. This research was applied to class IV SD Negeri No. 25 Air Tambang, Ranah Pesisir District, Pesisir Selatan Regency. This research is a classroom action research that uses a qualitative approach. The research design consisted of four components, namely: planning, implementation, observation, and reflection. Collecting data in this study using observation sheets and student learning outcomes obtained by giving tests to students, carried out in cycles. The results of the research in cycle 1 obtained a percentage of learning completeness 30% and in the second cycle, there was an increase in learning completeness by 77%. Based on the actions and results taken, it can be concluded that social studies learning through the cooperative learning model type STAD (Student Teams Achievement Division) can improve the learning outcomes of class III students of SDN No 25 Air Tambang, Ranah Pesisir District, Pesisir Selatan Regency.

References

Ariyanto, M. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Materi Kenampakan Rupa Bumi Menggunakan Model Scramble. Profesi Pendidikan Dasar, 3(2), 133. https://doi.org/10.23917/ppd.v3i2.3844

Esminarto, Sukowati, Suryowati, N., & Anam, K. (2016). Implementasi Model STAD Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual, 1(1), 16–23.

Falah, A. (2015). Keberhasilan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sdn 01 Karangmalang Gebog Kudus. Elementary, 3, 171–195.

Jesmita. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 8.

Kurniasih, I., & Sani, B. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Peningkatan Profesionalisme Pendidik. Yogyakarta: Kata Pena.

Marzuki. (2012). Politik Pendidikan Nasional Dalam Bingkai Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Penelitian Humaniora, 17(2).

Pingge, H. D., & Wangid, M. N. (2016). Fakto Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Di Kecamatan Kota Tambaloka. JPSD: jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(1), 57–71. Diambil dari http://marefateadyan.nashriyat.ir/node/150

Sahu, S. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Cooperative Learning Tipe Student Team Achievement Division ( STAD ) Pada Materi Cahaya Dan Sifat-Sifatnya. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(12), 126–135.

Santoso, J. (2013). Strategi Pembelajaran Akuntansi. Semarang: Kanthil.

Slavin, R. E. (2009). Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktek. Bandung: Nusa Media.

Sulastri, Imran, & Firmansyah, A. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Mata Pelajaran IPS Di Kelas V SDN 2 Limbo mMakmur Kecamatan Bumi Raya. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(1), 90–103.

Sumarni, Halidjah, S., & Kresnadi, H. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Metode Kerja Kelompok Dalam Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(1), 1–10. Diambil dari Sumarni, Siti Halidjah, Hery Kresnadi

Supratiknya. (2012). Penilaian Hasil Belajar Dengan Teknik Notes. Yogyakarta: Universitas Sanatan Darma.

Suprijono, A. (2012). Cooperative Learning: teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Wijayanti., T, Sukestiyarno, M. (2015). Journal of Educational Research and Evaluation. Jurnal of Educational and Evaluation, 4(1), 10–18.

Downloads

Published

2020-08-31

How to Cite

Farida. (2020). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Pada Pembelajaran IPS Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif STAD: Indonesia. Al-Mafahim: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 21-30. Retrieved from https://ejournal.stit-alkifayahriau.ac.id/index.php/almafahim/article/view/91