Optimalisasi Perkembangan Motorik Kasar Pada Anak Melalui Permainan Tradisional Egrang Tempurung Kelapa

Authors

  • Saffanatun Hasna universitas pendidikan indonesia
  • Lizza Susanti Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53398/arraihanah.v2i1.126

Keywords:

Smart Board; Children Cognitive;

Abstract

The existence of this research is motivated by the lack of proficiency in early childhood in recognizing and sorting numbers. An effort that can be done is to use a smart board. This use is intended to help facilitate early childhood in improving their cognitive abilities. This study aims to help children aged in the development of cognitive skills through the method of matching numbers on a smart board. This study uses a qualitative method in a descriptive way. The results of the study show that the smart board method can help children to optimize their cognitive skills, the achievement of this method is quite good. The results of this study can be used as an alternative to the selection of models in the development of children's cognitive abilities about numbers.

 

References

Baharun, H., Zamroni, A., & Saleha, L. (2021). Pengelolaan APE Berbahan Limbah untuk Meningkatkan Kecerdasan Kognitif Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5 (2), 1382-1395.

Bahfen, M., & Nisrina, Z. (n.d.). Peningkatan Kemampuan Berhitung Permulaan Melalui Media Papan Pintar ( Pantar ) untuk Anak Usia 4-5 Tahun. 137.

Dacholfany, M. I., & Hasanah, U. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Konsep Islam. Amzah.

Darmiatun, S., & Mayar, F. (2019). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak melalui Kolase dengan Menggunakan Bahan Bekas pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 247-257.

Dini, J. P. A. U. (2022). Tingkat Kemampuan Literasi Sains Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 3868-3876.

Education, E., Rahmalia, D., Suryana, D., Paud, P. G., & Padang, U. N. (2021). Jurnal basicedu. 5(2), 605–618.

Fadlillah, M. (2019). Buku ajar bermain & permainan anak usia dini. Prenada Media.

Fatinah Zahro, I. (2015). Penilaian dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Tunas Siliwangi, 1(1), 92–111. http://e-journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/tunas-siliwangi/article/view/95

Guslinda, S. P., & Kurnia, R. (2018). Media pembelajaran anak usia dini. Jakad Media Publishing.

Khairi, H. (2018). Karakteristik perkembangan anak usia dini dari 0-6 tahun. Jurnal warna, 2(2), 15-28.

Khaeriyah, E., Saripudin, A., & Kartiyawati, R. (2018). Penerapan metode eksperimen dalam pembelajaran sains untuk meningkatkan kemampuan kognitif anak usia dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 102-119.

Hamzah, N. (2020). Pengembangan Sosial Anak Usia Dini. IAIN Pontianak Press.

Humaniora, S. (2004). Out-source call center operates in the Moscow region. Elektrosvyaz, 9(5), 26.

Joni. (2015). Jurnal paud tambusai. Jurnal Paud Tambusai, 1(6), 42–48.

Nurhasanah, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Papan Musi ( Multi Fungsi ) pada Materi KPK dan FPB Kelas IV SD. 7(1), 61–65.

Of, U. S. E., Board, P., In, M., & Numbers, R. (2021). Penggunaan media papan puzzle dalam mengenal angka. 10(2), 69–76.

Nur, L., Hafina, A., & Rusmana, N. (2020). Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Dalam Pembelajaran Akuatik. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(1), 42-50.

Permasalahan, A. (n.d.). Analisis Permasalahan "Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini ”. 2(1), 82–90.

Prasanti, D., & Fitriani, D. R. (2018). Pembentukan Karakter Anak Usia Dini: Keluarga, Sekolah, Dan Komunitas? (Studi Kualitatif tentang Pembentukan Karakter Anak Usia Dini Melalui Keluarga, Sekolah, dan Komunitas). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 13. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i1.2

Pransiska, R. (2018). Kajian Program Bilingual Terhadap perkembangan kognitif anak usia dini. Edukasi: Jurnal Penelitian dan Artikel Pendidikan, 10(2), 167-178.

Reafani, S. L. (2018). Media Puzzle Kartu Angka Meningkatkan Kemampuan Operasi Pengurangan bagi Anak Diskalkulia. I, 13–18. https://doi.org/10.24036/jpkk.v1i1.

Susanto, A. (2021). Pendidikan anak usia dini: Konsep dan teori. Bumi Aksara.

Talango, S. R. (2020). Konsep Perkembangan Anak Usia Dini. Early Childhood Islamic Education Journal, 1(1), 92–105. https://doi.org/10.54045/ecie.v1i1.35

Veronica, N. (2018). Permainan Edukatif Dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 49-55.

Wiwik Pratiwi. (2017). Konsep Bermain Pada Anak Usia Dini. Manajemen Pendidikan Islam , 5, 106–117.

Zaenal Fais, M., Listyarini, I., & Nashir Tsalatsa, A. (2019). Pengembangan Media Papin dan Koja (Papan Pintar dan Kotak Ajaib) Sebagai Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 26. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i1.17097

Downloads

Published

2022-07-20

How to Cite

Hasna, S. ., & Susanti, L. . (2022). Optimalisasi Perkembangan Motorik Kasar Pada Anak Melalui Permainan Tradisional Egrang Tempurung Kelapa. Ar-Raihanah: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 73-78. https://doi.org/10.53398/arraihanah.v2i1.126