This is an outdated version published on 2022-10-03. Read the most recent version.

Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa

Indonesia

Authors

  • Herawati Sekolah Dasar Negeri 011 Desa Baru, Kecamatan Siak Hulu, Kabupaten Kampar

DOI:

https://doi.org/10.53398/jm.v4i2.111

Keywords:

Learning outcomes, cooperative, Think Pair Share

Abstract

This study aims to improve students' science learning outcomes using the Think Pair Share Cooperative learning model. This research was conducted in two cycles and each cycle was conducted in two meetings. For this research to run well, the researcher arranged the stages in classroom action research, namely planning, action research, action observation, and reflection. The subjects in this study were teachers and students of Class V Elementary School 011 Desa Baru, totaling 40 people. Data collection techniques were carried out by observation, documentation, and test techniques. The results showed that the application of Think Pair Share Type Cooperative learning can improve student learning outcomes. These results can be seen from the first cycle of student success reaching 64.7% and in the second cycle increasing to 91.18% with the 'Very Good' category. This proves that the application of Think Pair Share Type Cooperative learning can improve students' science learning outcomes. The results of the study can be seen from the increase in learning outcomes in the first cycle which increased to 31 students who finished studying or 77.5% with an average grade of 68.25. The average value of the class is quite good and meets the success indicator, namely 65. In the second cycle, it increased sharply to 38 students who finished studying or 95% with the class average score of 84.25.

References

Alfahmi, A. M. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tps (Think Pair Share) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Journal PGSD, 2(2), 1–11.

Arifai, A. (2017). Optimalisasi Penerapan Kurikulum 2013. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 2(1), 39–48. https://doi.org/10.48094/raudhah.v2i1.13

Arikunto. (2020). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek (edisi kelima). Jakarta: Rineke Cipta.

Astriany, N. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Melalui Penggunaan Mind Map Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Bekasi Utara. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 177. https://doi.org/10.21009/jpd.061.15

Balqis, P., Usman, N., & Ibrahim, S. (2014). Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Univeritas Syiah Kuala, 2(1), 25–38. Diambil dari http://www.jurnal.unsyiah.ac.id/JAP/article/view/2497/2344

Depdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Indonesia. Jakarta: Depdiknas. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.1982.tb08455.x

Ety Nur Inah. (2015). Peran Komunikasi Dalam Interaksi Guru Dan Siswa Ety Nur Inah. Al-Ta’dib, 8(2), 150–167.

Hanafiah, N., & Suhana. (2009). Koonsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Refika Aditama.

Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar Dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 17(1), 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5

Ismawati. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Pada Muatan Bahasa Indonesia Dengan Menggunakan Model Kooperatif Tipe Make A Match Di Kelas IV SDN 3/IX SENAUNG. Literasiologi, 3(2), 14–27.

Istiningrum, I., & Sukanti, S. (2012). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (Nht) Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Akuntansi Pada Siswa Kelas X Ak 2 Smk Ypkk 2 Sleman Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(2). https://doi.org/10.21831/jpai.v10i2.913

Jannah, M. (2015). Tugas-Tugas Perkembangan Pada Usia Kanak-Kanak. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 1(2), 89–91.

Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi Oleh: Nurkholis Doktor Ilmu Pendidikan, Alumnus Universitas Negeri Jakarta Dosen Luar Biasa Jurusan Tarbiyah STAIN Purwokerto. Jurnal Kependidikan, 1(1), 24–44.

Riman. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tema 5 Di Sekolah Dasar Melalui Penerapan Metode Diskusi. JPD: Jurnal Pedagogiana, 8(84).

Samatowa, U. (2010). Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Indeks.

Sudjana, N. (2001). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sulthon, S. (2017). Pembelajaran IPA yang Efektif dan Menyenangkan bagi Siswa MI. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 4(1). https://doi.org/10.21043/elementary.v4i1.1969

Suyudi, A. (2003). Dasar-Dasar IPA. Malang: F. MIPA UNM.

Teni Nurrita. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal misykat, 03(01), 171.

Wahyuni, R. (2016). Pembelajaran Kooperatif Bukan Pembelajaran Kelompok Konvensional. Jupendas: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 37–43.

Warsita, B. (2018). Teori Belajar Robert M. Gagne Dan Implikasinya Pada Pentingnya Pusat Sumber Belajar. Jurnal Teknodik, 12(1), 064.

Wasitohadi, W. (2014). Hakekat Pendidikan Dalam Perspektif John Dewey Tinjauan Teoritis. Satya Widya, 30(1), 49. https://doi.org/10.24246/j.sw.2014.v30.i1.p49-61

Widayanti, A., & Sukirno, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Teknik Make a Match Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1). https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20169

Yusuf, B. B. (2017). Konsep Dan Indikator Pembelajaran Efektif. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan.

Downloads

Published

2022-10-03

Versions

How to Cite

Herawati. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa: Indonesia. Al-Mafahim: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 27-35. https://doi.org/10.53398/jm.v4i2.111