Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Mendesain Pembelajaran Melalui Model Pelatihan Pembelajaran Kreatif

Indonesia

Authors

  • Aswad Pengawas Pendidikan Agama Islam Kementerian Agama Kota Pekanbaru

DOI:

https://doi.org/10.53398/jm.v5i1.150

Keywords:

Competence, Learning Design, Training

Abstract

This research of this study is to increase the competence of teachers in designing learning through a creative training model. The subjects of this study were Islamic religious education teachers in the target area of the Ministry of Religious Affairs of Pekanbaru City, totaling 32 people. The study consisted of two cycles. For this action research to succeed well without obstacles that interfere with the smooth running of the research, the researcher compiles the stages passed in class action research, namely: 1) planning, 2) implementation of actions, 3) observation and reflection. The data from the study were collected using observation and questionnaires. Furthermore, the data is analyzed quantitatively and qualitatively. The results showed the results that there was an increase in teacher competence in designing learning after being given training through creative learning training, namely an increase in competence from 72.37% to 77.34% there was an increase of 5%, from before training (Initial data) and after coaching by supervisors up to (Cycle II) 72.37% to 77.34% and from (cycle I) to (cycle II) also an increase of 77.34 % - 87.19 % = 9.84 %, The average competence of teachers to design learning through creative learning training before being given an improvement of 59.38% rose to 100%.

References

Agus. (2014). Supervisi Individual Dalam Peningkatan Kinerja Guru SD Kelas I Se Daerah Binaan V Dalam Menyusun RPP Tematik. Jurnal Penelitian Tindakan Sekolah Dan Kepengawasan, 1(2), 30–36.

Amin Nurita Fajar Astuti, Samsudi, W. (2015). Pengembangan Model Pelatihan “ IVCT” Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional. Jurnal Penelitian Tindakan Sekolah dan Kepengawasan, 2(1), 9–19.

Anifah, R. N., Utomo, C. B., & Romadi. (2017). Indonesian Journal of History Education Kompetensi Profesional Guru Bersertifikasi dalam Membuat Perangkat. Indonesian Journal of History Education, 5(2), 52–59.

Arifin, Z. (2014). Menjadi Guru Profesional (Isu Dan Tantangan Masa Depan). Edutech, 13(1), 132. https://doi.org/10.17509/edutech.v13i1.3225

Basri. (2013). Signifikansi Desain Pembelajaran Dalam Menunjang Kesuksesan Mengajar. Nizham, 1(2).

Djafar, H., & Nurhafizah. (2018). Pengaruh Motivasi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Dan Pegawai Di Smk Muhammadiyah 3 Makassar. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 24–36. https://doi.org/10.24252/idaarah.v2i1.5064

Hatta, M. (2018). Empat Komptensi Untuk Membangun Profesionalisme Guru.

Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran. Fondatia, 4(1), 1–27. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.441

Lailatussaadah. (2015). Upaya Peningkatan Kinerja Guru. Intelektualita, 3(1), 243106.

Lestari, Y. A., & Purwanti, M. (2018). Hubungan Kompetensi Pedagogik, Profesional, Sosial, dan Kepribadian pada Guru Sekolah Nonformal X. Jurnal Kependidikan, 2(1), 197–208. Diambil dari https://www.researchgate.net/publication/269107473_What_is_governance/link/548173090cf22525dcb61443/download%0Ahttp://www.econ.upf.edu/~reynal/Civil wars_12December2010.pdf%0Ahttps://think-asia.org/handle/11540/8282%0Ahttps://www.jstor.org/stable/41857625

Mulyawan, B. (2012). Pengaruh Pengalaman dalam Pelatihan terhadap Peningkatan Kompetensi Profesional Guru. Jurnal Undiksha, 11, 45–65. Diambil dari https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/MKFIS/article/view/453

Musfiqon, & Arifin, M. B. U. B. (2015). Menjadi Pengawas Sekolah Profesional. Sidoarjo: Nizamia Learning Center. Diambil dari http://eprints.umsida.ac.id/1743/

Napitupulu, D. S. (2019). Proses Pembelajaran Melalui Interaksi Edukatif dalam Pendidikan Islam. Tazkiya, 8(1), 125–138. Diambil dari http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tazkiya/article/view/458

Nasution, W. N. (2017). Perencanaan Pembelajaran: Pengertian, Tujuan dan Prosedur. Ittihad, 1(2), 185–195.

Ningsih, S. Y., & Nurhafizah. (2019). Konsep Kompetensi Pedagodik Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru PAUD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(2), 1–13.

Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 1(1), 24–44.

Nurtanto, M. (2016). Mengembangkan kompetensi profesionalisme guru dalam menyiapkan pembelajaran yang bermutu. Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan Inovasi Pembelajaran Berbasis Karakter dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN, (10), 553–565. Diambil dari http://www.jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snip/article/viewFile/8975/6535

Payong, M. R. (2011). Sertifikasi Profesi Guru (Konsep Dasar, Problematika dan Implementasinya). Jakarta: PT Indeks.

Qasim, M. (2016). Kegiatan Pembelajaan. Jurnal Diskursus Islam, 04(3), 484–492.

Ratnawati. (2018). Peranan Guru Sebagai Model Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan “Pencegahan dan Penanganan Kekerasan Anak: Optimalisasi Peran Pendidik dalam Perspektif Hukum", 1–11.

Rusdin. (2017). Pendidikan dan Pelatihan Sebagai Sarana Peningkatan Kompetensi Guru di SMP Negeri 2 Linggang Bigung. Jurnal Administrative Reform, 5(4), 200–212.

Sa’diah, N. (2021). Peningkatan Kinerja Guru Dalam Mendesain Pembelajaran Melalui Program Pembinaan Kepala Sekolah di SDN 1 Natai Raya Tahun 2019. Anterior Jurnal, 20(3), 10–21. https://doi.org/10.33084/anterior.v20i3.2652

Sulastri, S., Fitria, H., & Martha, A. (2020). Kompetensi Profesional Guru dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal of Education Research, 1(3), 258–264. https://doi.org/10.37985/jer.v1i3.30

Supardi U. S. (2012). Arah Pendidikan Di Indonesia dalam Tataran Kebijakan dan Implementasi. Jurnal Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2), 111–121.

Suryana, D. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini, Stimulasi dan Aspek Perkembangan Anak. Padang: Kencana.

Downloads

Published

2022-02-28 — Updated on 2022-09-07

Versions

How to Cite

Aswad. (2022). Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Mendesain Pembelajaran Melalui Model Pelatihan Pembelajaran Kreatif: Indonesia. Al-Mafahim: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 22-28. https://doi.org/10.53398/jm.v5i1.150 (Original work published February 28, 2022)