Strategi Pembelajaran Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal dalam PKn di Sekolah Dasar

Authors

  • Muci Herliyanto Sekolah Tinggi Agama Islam Natuna, Indonesia

Keywords:

Character, Civic Education, Elementary School, Learning Strategy, Local Wisdom

Abstract

his study aims to analyze learning strategies based on local wisdom values in Civic Education (PKn) at the elementary school level as an effort to strengthen students’ character and cultural identity. This research employed a library research method with subjects including theories and concepts related to character education and culture-based learning, and the objects consisting of scientific documents, academic journals, and reference books published within the last five years. Data collection techniques involved documentation and literature review, while data analysis used a descriptive-analytical approach. The results indicate that implementing learning strategies integrating local wisdom values such as mutual cooperation, tolerance, and deliberation enhances students’ understanding of national values, fosters mutual respect, and nurtures love for local culture. The study concludes that learning strategies based on local wisdom values are highly relevant and effective for Civic Education in shaping students' character from an early age. 

References

Apriliyanti, A. (2016). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Kearifan Lokal dalam Membangun Identitas Budaya Peserta Didik: Studi Kasus SMP Negeri 1 Mundu. UPI Repository. Retrieved from https://repository.upi.edu/23247/

Atmaja, T. S. (2022). Internalisasi nilai-nilai kearifan lokal dalam pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 8(1), 1–14. https://doi.org/10.31571/jpkn.v8i1.7380

Dinda Rizki Andini, & Muhammad Sirozi. (2023). Integrasi Kearifan Lokal dalam Perencanaan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(3). https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i3.566

Erlande, R. (2021). Akselerasi Pendidikan Karakter melalui Integrasi Kearifan Lokal dalam Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Journal of Humanities and Civic Education, 2(1), 15–25. https://doi.org/10.33830/jhce.v2i1.5832

Koentjaraningrat. (2009). Pengantar Ilmu Antropologi. Rineka Cipta.

Kollo, N., Suyono, S., & Anggraini, A. E. (2025). Penerapan nilai-nilai profil pelajar Pancasila melalui pengenalan kearifan lokal masyarakat Amfoang dalam pembelajaran PKN. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(2), 1135–1142. https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i2.1728

Lickona, T. (1991). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. Bantam Books.

Mahdiana, N. (2017). Pembelajaran IPS berbasis nilai-nilai kearifan lokal tradisi Tegal Desa sebagai cultural intelligence. Keraton: Journal of History Education and Culture, 1(2), 1–7. https://doi.org/10.32585/keraton.v1i2.525

Muyassaroh, I., Amiroh, A., Maryadi, M., & Masruroh, N. (2024). Integrasi Kearifan Lokal dalam Kurikulum Sains di Sekolah Dasar: Tinjauan Literatur Sistematis. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 12(3). https://doi.org/10.20961/jkc.v12i3.93360

Purwani, R., & Mustikasari, D. (2020). Pembelajaran berbasis kearifan lokal sebagai media untuk membentuk karakter siswa sekolah dasar melalui dongeng. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 9(2), 1–10. https://doi.org/10.20961/jpbsi.v9i2.37323

Rosidi, M. I. (2017). Penerapan model pembelajaran IPS berbasis nilai-nilai tradisi kebo-keboan di Sekolah Dasar Negeri 1 Singojuruh Kabupaten Banyuwangi untuk melestarikan budaya lokal. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(2), 122–127. https://doi.org/10.23887/jisd.v1i2.10147

Sari, N. (2020). Pendidikan Berbasis Kearifan Lokal untuk Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran: JPPP, 5(2), 45–56. https://jurnal.umsu.ac.id/index.php/JPPG/article/view/4452

Ulfa, E. M., & Nurhasanah, N. (2023). Implementasi pendidikan karakter Islami berbasis nilai kearifan lokal Melayu Riau di sekolah dasar se Kota Tembilahan Kabupaten Indragiri Hilir. Kreatifitas Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 12(1), 1–14. https://doi.org/10.46781/kreatifitas.v12i1.790

Widodo, W., & Nurholis, N. (2021). Pembelajaran PKn Berbasis Kearifan Lokal Masyarakat Kuta dalam Membentuk Karakter Warga Negara Berwawasan Lingkungan. Jurnal Universitas Galuh. Retrieved from https://www.journal.unigal.ac.id/index.php/jurnal/article/view/1234

Wulandari, I., Handoyo, E., Yulianto, A., Sumartiningsih, S., & Fuchs, P. X. (2023). Integrasi nilai kearifan lokal dalam pendidikan karakter siswa di era globalisasi. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.21776/ub.waskita.2024.008.01.8

Zakaria, Z. (2022). Integrasi Nilai Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Tematik SD/MI. Dirasah: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 89–102. https://doi.org/10.51476/dirasah.v5i2.405

Downloads

Published

2025-05-12

How to Cite

Herliyanto, M. . (2025). Strategi Pembelajaran Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal dalam PKn di Sekolah Dasar . Al-Mafahim: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 46-50. Retrieved from https://ejournal.stit-alkifayahriau.ac.id/index.php/almafahim/article/view/606