Upaya Meningkatkan Nilai-Nilai Karakter Peserta Didik Melalui Penerapan Metode Role-Playing
Indonesia
Keywords:
Character Building, Role-Playing, StudentsAbstract
This study aims to determine the implementation of role-playing to increase the character values of students in Citizenship Education learning. This research is classroom action research. This action research was carried out in the even semester of 2018/2019 for the subject of Citizenship Education for grade 3 students of SD Negeri 37 Pekanbaru. Data collection techniques used were observation, interviews, and documentation. The stages of this research are the planning stage, action implementation, monitoring and evaluation, analysis, and reflection. The results of this study indicate an increase in student character values which can be seen from the indicators of discipline, hard work, creativity, and student communication skills. The biggest increase occurred in creative value (19.6%), in communication skills there was an increase of 18.9%. In the discipline indicator, there was an increase of 10.9%. The hard work indicator was still at the bottom of the increase in each character indicator, which only showed an increase of 7.4%.
References
Dewi, T. A. (2017). Efektivitas Model Role Playing Dalam Meningkatkan Kompetensi Mahasiswa Pada Mata Kuliah Manajemen Keuangan. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 5(1), 95–104. https://doi.org/10.24127/ja.v5i1.850
Djamarah, S. B. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Rineke Cipta.
Hurlock, E. B. (2005). Pengembangan Anak (diterjemahkan Meistasari Tjndrasa. Erlangga.
Ikhwanuddin. (2012). The implementation of character education on “hard work” and “collaboration” in kbm i course. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(2), 153–163.
Kiromim Baroroh. (2011). Upaya Meningkatkan Nilai-Nilai Karakter Peserta Didik Melalui Penerapan Metode Role Playing – Kiromim Baroroh. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(2), 149–163.
L, S. (2019). Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Nilai Dan Pendidikan Hukum Dalam Mewujudkan Warga Negara Yang Cerdas Dan Baik (Smart and Good Citizen). Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, Hukum, & Pengajarannya, Volume XIV(2), (halaman 112-121).
Nurhasanah, I. A., Sujana, A., & Sudin, A. (2016). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Mahluk Hidup Dengan Lingkungannya. Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Mahluk Hidup Dengan Lingkungannya, 1(1), 611–620. https://doi.org/10.23819/pi.v1i1.2992
Putry, R. (2019). Nilai Pendidikan Karakter Anak Di Sekolah Perspektif Kemendiknas. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 4(1), 39. https://doi.org/10.22373/equality.v4i1.4480
Saputra, D. R. (2015). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, IV(10), 2015. http://weekly.cnbnews.com/news/article.html?no=124000
Setiawati, L. (2011). Implementasi Role Playing Dalam Meningkatkan. PEDAGOGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(2), 318–332.
Sutjipto. (2011). Rintisan Pengembangan Pendidikan Karakter di Satuan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(5), 501. https://doi.org/10.24832/jpnk.v17i5.45
Utami, R. D., & Fitriyani, R. W. (2017). Membangun Karakter Kreatif pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Kegiatan Pembuatan Kerajinan Recycle. The 6th University Research Colloquium 2017, 193–198.
Wahyu, -. (2013). Masalah Dan Usaha Membangun Karakter Bangsa. KOMUNITAS: International Journal of Indonesian Society and Culture, 3(2), 138–149. https://doi.org/10.15294/komunitas.v3i2.2310
Warih, N. (2014). Upaya Orang Tua dalam Menanamkan Karakter Kerja Keras Anak Usia Remaja di Dusun Tegalyoso Banyuraden Gamping Sleman Yogyakarta. Upaya Orang Tua Dalam Menanamkan Karakter Kerja Keras Anak Usia Remaja Di Dusun Tegalyoso Banyuraden Gamping Sleman Yogyakarta, 4(1), 27–38. https://doi.org/10.12928/citizenship.v4i1.6280
Wilianto, H., Sutanto, E. M., & Perdana, M. (2019). Pemetaan Loyalitas Karyawan PT. Mitra Tritunggal Sakti. Fakultas Ekonomi, Universitas Kristen Petra, 7(1), 121–131.
Yanto, A. (2015). Metode Bermain Peran (Role Playing) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips. Jurnal Cakrawala Pendas, 1(1). https://doi.org/10.31949/jcp.v1i1.345
Downloads
Published
Versions
- 2021-08-15 (2)
- 2019-02-28 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.