Pengaruh Eksperimen Sains Hujan Warna Dari Bahan Alam Terhadap Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Di Taman Kanak-Kanak Dharma Wanita Kabupaten Lima Puluh Kota

Authors

  • Tari Gatun Najah Universitas Negeri Padang, Indonesia
  • Nenny Mahyuddin Universitas Negeri Padang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53398/arraihanah.v3i1.273

Keywords:

Kognitif, Eksperimen, Sains, Hujan, Warna, Anak

Abstract

This research is motivated by the fact that children's cognitive recognition of colors has not yet developed optimally. This media helps children recognize colors beyond what they see visually. The purpose of this study was to examine how effective the color rain experimental media was in introducing colors to children at the Dharma Wanita Kindergarten in 50 Kota District. The research form was Quasy Experiment using a quantitative approach. The population is Dharma Wanita Kindergarten children in 50 Kota districts. The sampling method is cluster sampling, namely 2 classes with a total of 30 children. Data collection is a test in the form of five questions and data analysis techniques include normality tests, homogeneity and finally hypothesis testing using SPSS 22 software. The conclusion of the research is that color rain science media has a significant effect compared to using magazine media with a value of 0.047 > 0.05 (2-tailet). Achievement effect size of 1.46 which is included in the high category. So the use of color rain science experiment media for children's color recognition is very effective.

References

Djamarah. S. B, Zain. A. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Fauziddin. (2016). Penerapan Belajar Melalui Bermain Balok Unit Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Kependidikan.

Juita, R. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Metode Eksperimen Pada Siswa Kelas IV SDN 02 Kota Mukomuko. Indonesian Journal of Integrated Science Education, 43-50.

Khadijah, K., & Amelia, N. (2020). Asesmen Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 69–82. https://doi.org/10.24042/ajipaud.v3i1.6508

Kasmini, L., & Purba, d. N. (2016). Pengaruh Eksperimen Sains Pada Materi Mencampur Warna Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Kelompok B2 Pada TK Pertiwi Banda Aceh. Jurnal Buah Hati, 31-42.

Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia DINI. Medan: Perdana Publising.

Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini Teori dan Pengembangannya. Medan: Pedana Publishing.

Khaeriyah, E., Saripudin, A., & Kartiyawati, R. (2018). Penerapan Metode Eksperimen Dalam Pembelajaran Sains Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 102. https://doi.org/10.24235/awlady.v4i2.3155

Lukman Samatowa, dan M. (2018). Penerapan modul pembelajaran berbasis learning cycle 5E materi dinamika partikel untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Seminar Nasional Quantum, 25, 228–232.

Mahyuddin, N. (2015). Dasar-Dasar Pendidikan TK. Tanggerang Selatan: Universitas.

Mutiah, D. (2010). Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Jakarta: Prenada Media Group.

Novitasari, Y. (2018). Analisis permasalahan" Perkembangan kognitif anak usia dini. urnal Pendidikan Anak Usia Dini, 82-90.

Permendikbud Nomor 146 Tahun 20014 Tentang Kurikulum 2013 PAUD

Rhodes, D., Chae, S. H., Ribeiro-Palau, R., & Hone, J. (2019). Disorder in van der Waals heterostructures of 2D materials. Nature Materials, 18(6), 541–549. https://doi.org/10.1038/s41563-019-0366-8

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sujiono, Y. (2013). Strategi Pendidikan Anak Usia Dini. https://news.ddtc.co.id/strategi-pendidikan-pajak-untuk-anak-usia-dini-11555, 96-100.

Sukapti, L., & Dkk, D. (2015). Pengembangan Pembelajaran Sains Sederhana Dengan Metode Eksperimen Dan Penerapan Keterampilan Proses Pada Siswa Tk Negeri Pembina Sidoarjo. Jurnal Teknologi Pembelajaran Devosi, 166–174.

Susanto, A. (2011). Pendidikan Anak Usia Dini (Konsep Dan Teori). Jakarta: PRENADA MEDIA GROUP.

Sutejah, E., M. S. Y., dan M. H. I. 2016. Pengenalan Warna Melalui Penggunaan Model Experiential Learning Pada Anak Usia Dini. Antologi UPI. 1-10.

Sutikno, Sobry. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Lombok. Holistica

Yaswinda, Nilawati, E., & Abna, H. (2019). Pengembangan Media Video Tutorial Pembelajaran Sains Berbasis Multisensori Ekologi Untuk Meningkatkan Kognitif Anak Taman Kanak - Kanak. Jurnal Audi, 4(2), 100–109.

Downloads

Published

2023-06-03

How to Cite

Gatun Najah, T. ., & Mahyuddin, N. . (2023). Pengaruh Eksperimen Sains Hujan Warna Dari Bahan Alam Terhadap Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Di Taman Kanak-Kanak Dharma Wanita Kabupaten Lima Puluh Kota. Ar-Raihanah: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 132-139. https://doi.org/10.53398/arraihanah.v3i1.273