Menganalisis Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Pulau Tengah Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar

Authors

  • Rosdah Rosdah Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Pulau Tengah

DOI:

https://doi.org/10.53398/ja.v1i2.192

Keywords:

Ecosystems and Life Processes; Natural Sciences;

Abstract

The purpose of this study was to analyze learning materials about ecosystems and life processes in natural science subjects in class IV Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Tengah Island, Tambang District, Kampar Regency. Ecosystems in the world are divided into two, namely natural ecosystems and artificial ecosystems. Natural ecosystems consist of aquatic ecosystems and terrestrial ecosystems. Water ecosystems themselves consist of freshwater ecosystems and saltwater ecosystems and terrestrial ecosystems consist of forest, grassland, desert, tundra and taiga ecosystems. Artificial ecosystems are ecosystems created by humans to meet human needs. Every living thing that exists on this earth certainly experiences the process of life. The process of life occurs in humans, animals, plants and all living things that exist in nature. In the process of life, creatures in nature certainly need many things, such as the need to sustain life in nature. Humans, plants and animals are living things. Humans breathe, plants grow tall, animals move

References

Abu Bakar Sidik Katili. 2012. Penurunan Jasa (servis) Ekosistem Sebagai Pemicu Meningkatnya Perubahan Iklim Global. Hlm. 17

Ahmad Zulfikar Zein A Mengenal Alam IPA III : untuk SD / MI Kelas III (Budi . — Jakarta : Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional, 2009), 2.

Aisyah, S., Amini, M., Chandrawati, T., & Novita, D. (2014). Perkembangan dan konsep dasar pengembangan anak usia dini.

Bahak Udin By Arifin, M., Rais, P., & Nurdyansyah, N. (2017). An Evaluation of Graduate Competency in Elementary School. Atlantis Press. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), volume 125

Chiras, D. D. ―Lessons From Nature:Learning to Live Sustainably on the Earth‖. (Washington D.C : Island Press, 1992).

Diana Puspa Karitas, Ekosistem buku tematik terpadu kurikulum 2013 edisi revisi 2017 (Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemdikbud, 2013),10.

Djamin, D. (2007). Pengawasan dan Pelaksanaan Undang-Undang Lingkungan Hidup. Yayasan Obor Indonesia.

Emda, A. (2011). Pemanfaatan Media Dalam Pembelajaran Biologi Di Sekolah. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 12(1), 149-162.

Fajar Hermono dan Fitro Nur Hakim, ―Perancangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia‖, Sentra Penelitian Engineering dan Edukasi, 1 (2012), 44

Haristy, D. R., Enawaty, E., & Lestari, I. (2013). Pembelajaran Berbasis Literasi Sains pada Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit di SMA Negeri 1 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(12).

Heri Sulistyanto dan Edy Wiyono, Ilmu Pengetahuan Alam untuk SD dan MI kelas VI (Jakarta :Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional, 2008), 35.

______________, Ilmu Pengetahuan Alam untuk SD dan MI kelas VI (Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional, 2008), 35 – 36.

Hibatul, T., Riniatsih, I., & Azizah, R. (2013). Struktur Komunitas Zooplankton di Ekosistem Lamun Alami dan Berbagai Lamun Buatan Perairan Teluk Awur, Jepara. Journal of Marine Research, 2(4), 16-22.

Ikhwan S.D ―Ilmu Pengetahuan Alam 4:untuk SD/MI Kelas IV (Jakarta:Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional, 2009). Hlm. 58-72.

Irwan, Z.D. 1992. Prinsip-Prinsip Ekologi dan Organisasi Ekosistem, Komunitas dan Lingkungan. (Jakarta: PT Bumi Aksara).

Keraf, A. S. (2010). Etika Lingkungan Hidup. Penerbit Buku Kompas.

Muhammad, M., & Nurdyansyah, N. (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik.

Sidoarjo: Nizamia learning center. Nurdyansyah, N. (2015). Model Social Reconstruction Sebagai Pendidikan Anti– Korupsi Pada Pelajaran Tematik di Madrasah Ibtida’iyah Muhammadiyah 1 Pare. Halaqa, 14(1).

Nurdyansyah, N. (2016). Developing ICT-Based Learning Model to Improve Learning Outcomes IPA of SD Fish Market in Sidoarjo. Jurnal TEKPEN, 1(2).

Nurdyansyah, N. (2017). Integration of Islamic Values in Elementary School. Atlantis Press. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), volume 125

Nurdyansyah, N. (2017). Sumber Daya dalam Teknologi Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Nurdyansyah, N. (2018). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Pelajaran IPA Materi Komponen Ekosistem. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Nurdyansyah, N. (2018). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Pelajaran IPA Materi Komponen Ekosistem. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Nurdyansyah, N. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alambagi Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Nurdyansyah, N. (2018). Peningkatan Moral Berbasis Islamic Math Character. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Nurdyansyah, N., & Andiek, W. (2015). Inovasi Teknologi Pembelajaran. Sidoarjo: Nizamia learning center.

Nurdyansyah, N., & Andiek, W. (2017). Manajemen Sekolah Berbasis ICT. Sidoarjo: Nizamia learning center.

Nurdyansyah, N., & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013. Sidoarjo: Nizamia learning center.

Nurdyansyah, N., & Fitriyani, T. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Aktif Terhadap Hasil Belajar Pada Madrasah Ibtidaiyah. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Nurdyansyah, N., & Lestari, R. P. (2018). Pembiasaan Karakter Islam Dalam Pengembangan Buku Ajar Bahasa Jawa Piwulang 5 Pengalamanku Kelas I MI Nurur Rohmah Jasem Sidoarjo. MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(2), 35-49.

Nurdyansyah, N., Rais, P., & Aini, Q. (2017). The Role of Education Technology in Mathematic of Third Grade Students in MI Ma’arif Pademonegoro Sukodono. Madrosatuna: Journal of Islamic Elementary School, 1(1), 37- 46.

Nurdyansyah, N., Siti, M., & Bachtiar, S. B. (2017). Problem Solving Model with Integration Pattern: Student’s Problem Solving Capability. Atlantis Press. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, volume 173

Oszaer, R. (2007). Pembangunan Hutan Berbasis Ekosistim Dan Masyarakat. Badan Penerbit Fakultas Pertanian Universitas Pattimura (Bpfp–Unpatti), 57.

Pandi, R., & Nurdyansyah, N. (2017). An Evaluation of Graduate Competency in Elementary School. Atlantis Press. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), volume 125

Ritci, P. (2017). Penerapan Peraturan Menteri Perhubungan No. 4 Tahun 2005 Untuk Melaksanakan Pencegahan Polusi Laut Jenis Minyak Sebagai Upaya Untuk Menjaga Ekosistem Peraian Indonesia. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 2(5), 140-150.

Rokhimawan, M. A. (2012). Pengembangan Soft Skill Guru dalam Pembelajaran Sains SD/MI Masa Depan Yang Bervisi Karakter Bangsa. Jurnal Al Bidayah, 4(1).

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Rosdah, R. (2022). Menganalisis Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Pulau Tengah Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar. Jurnal Al-Kifayah: Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 1(2), 1-9. https://doi.org/10.53398/ja.v1i2.192