Penerapan Metode Belajar Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.53398/ja.v2i1.285Keywords:
Learning Methods, Learning Motivation, Students, Think Pair ShareAbstract
This study aims to describe the planning, implementation and evaluation of increasing the learning motivation of students in class X IPS 3 MAN 1 Pekanbaru for the 2022/2023 academic year using the TPS (Think Pair Share) method. This research is a classroom action research (CAR) and the data is presented through qualitative and quantitative descriptive data. The learning motivation of class X IPS 3 students is still low, researchers are trying to increase it by applying the TPS type cooperative method. This research was conducted in two cycles. Each cycle consists of 4 stages, namely: planning, implementation, action, observation and reflection. The subjects of this study were 34 class X IPS 3 students for the 2022/2023 academic year. The results showed that learning motivation was 71% in cycle 1, 80% in cycle 2. There was an increase of 9% of students who were motivated, became active, both physically, mentally and socially in the learning process
References
Ayu, U., & Yunarta, A. (2021). Motivasi Siswa dalam Pembelajaran Pjok di Masa Pandemi Covid-19 pada Siswa SMPN 2 Tembelang Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 11018-11033.
Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar IPA di sekolah dasar. Jurnal penelitian pendidikan, 12(1), 90-96.
Huda, M. (2019). Cooperative Learning Metode, Teknik, Struktur Dan Model Penerapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Inabuy, V., dkk. (2021) . Ilmu Pengetahuan Alam SMP Kelas VII. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi
Kusuma, F. W., & Aisyah, M. N. (2012). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe think pair share untuk meningkatkan aktivitas belajar akuntansi siswa kelas XI IPS 1 SMA Negeri 2 Wonosari tahun ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(2).
Lestari, A. P. (2013). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Dengan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS (Think Pair Share) Dalam Pembelajaran IPS Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1-9.
Mufidah, L., Effendi, D., & Purwanti, T. T. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa pada pokok bahasan matriks. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo, 1(1), 117-125.
Moleong, L.J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). Bandung: Remaja Rosda Karya
Mulyasa, E. (2013). Menjadi Guru Profesional (Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan). Bandung: Remaja Rosdakarya.
Parnawi, A. (2020). Penelitian tindakan kelas (Classroom Action Research). Yogyakarta: CV Budi Utama
Sardiman. (2016). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.
Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sunadi, L. (2013). Pengaruh motivasi belajar dan pemanfaatan fasilitas belajar terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi kelas XI IPS di SMA Muhammadiyah 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 1(3).
Tsauri, S. (2014). Penerapan metode tps untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar PKnn siswa kelas VII B MTsN Patas. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 2(1)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Al-Kifayah: Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.