Analisis Tahapan Keterampilan Pemebelajaran Melalui Praktik Microteaching Pada Mahasiswa di STAI Sulthan Syarif Hasyim Siak Sri Indrapura Riau
DOI:
https://doi.org/10.53398/ja.v3i1.510Keywords:
Analysis;, Teaching Skills;, Students; Microteaching;Abstract
This study aims to see the level of mastery of basic teaching skills of students, especially at the learning planning stage for Islamic Religious Education Study Program Students at STAI Sulthan Syarif Hasyim Siak Sri Indrapura Riau through microteaching activities. The results of the study obtained include: From the results of the presentation of the discussion analysis in this study, the first conclusion can be obtained, semester VI Local A students of the Islamic Religious Education study program at STAI Sulthan Syarif Hasyim Siak Sri Indrapura Riau have carried out 8 aspects of teaching skills for microteaching classes, namely: 1) opening and closing learning skills; 2) questioning skills, 3) providing variation skills, 4) providing reinforcement skills, 5) explaining skills, 6) class management skills, 7) small group management skills, 8) individual and small group management skills. Second, it can be seen that in the skills of opening and closing lessons with an average score of 82.3% with a very good ranking criterion. In the aspect of explaining the average score is 77.5% with good criteria. The aspect of reinforcement got an average score of 85% with very good criteria. The aspect of holding variations got an average score of 73.2% with good criteria. The aspect of managing small groups got a score of 72% with good criteria. The aspect of questioning skills got a score of 78% with good criteria. The aspect of class management got a score of 81% with very good criteria. Finally, the aspect of teaching small groups and individuals got an average score of 76.2 with good criteria. Third, the results of the study concluded that students have good mastery of basic teaching skills, with an average score of 79%
References
Abdul Majid & Chaerul Rochman, (2014) Pendekatan Ilmiah Dalam Implementasi
Agustina, P.& Saputra.A. (2017). Profil Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa calon Guru Biologi pada mata Kuliah Microteaching. Jurnal Bioedukatika.V(1); 21
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Barnawi dan M. Arifin. 2015. Micro Teaching: Teori & Praktik Pengajaran yang Efektif dan Kreatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Daga, A. T. (2022). Penerapan Pendekatan Saintifik dalam Kurikulum 2013 untuk
Daryanto., & Karim, S. (2017). Pembelajaran Abad 21. Penerbit Gava Media.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2005. Guru dan Anak Didik. Jakarta: PT RINEKA CIPTA. Rusman, Deni Kurniawan dan Cepi Riana. 2011. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: Rajawali Pers.
Fitrah, A., Yantoro, Y., & Hayati, S. (2022). Strategi Guru dalam Pembelajaran Aktif Melalui Pendekatan Saintifik dalam Mewujudkan Pembelajaran Abad 21.
Halimah.L. (2017). Keterampilan mengajar sebagai Insprirasi untuk Menjadi Guru yang Excellent di Abad21. Bandung: PT. Rafika Aditama.
Hamalik, U. 2012. Proes Belajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Hamdayana., J. (2016). Metodologi Pengajaran. Jakarta: Bumi Aksara. Helmiati. (2013). Micro Teaching Melatih Keterampilan Dasar Mengajar. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Hamdi Abdillah dan Hardiyat, (2018) Teori Belajar Humanistik dan Implikasinya Terhadap Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, No.1 Vol.1, (Agustus 2018) Inovasi Dan Riset Akademik, 3 (1)
Karwati, E., Donni & Priansa, J. (2014). Menejemen Kelas. Bandung: Alfabeta
Kunandar. 2007. Guru Profesional: Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidkan. Jakarta: Rajawali Pers Kurikulum 2013, Remaja Bandung, Rosdakarya.
Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F.& Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1)
Mulyasa, H. E. (2013). Dasar-Dasar Keterampilan Menulis. Bandung: Angkasa.
Mulyasa., E. (2010). Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran yang Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Ojukwu, E. V. (2021). Adequate Lesson Plan: a Prerequisite for Effective Teaching and Learning Of Music. Awka Journal Of Research In Music And Arts (AJRMA), 9, 159-173.
Purwanto. (2010). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.
Rizki, N., & Sari, N. (2021). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa dengan Menggunakan Pendekatan Saintifik pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di SDN 035 Indrapuri 1A. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1157–1166.
Safitri, A., & Sukma, E. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Tema 3 Menggunakan Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 3132–3144.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sunarko, A., & Firdaus, A. M. (2021). Pendekatan Saintifik dalam Pengembangan Metode dan Strategi Pembelajaran Agama Islam di Indonesia. Citizen: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(2), 68–74.
Umar, W. (2012). Membangun kemampuan komunikasi matematis dalam pembelajaran matematika. Infinity Journal, 1(1), 1-9.
Uzer., U.M. (2013). Menjadi Guru Profesional. Bandung; PT. Remaja Rosdakarya.
Widyaningsih, Y., & Daniel, D. (2020). Peran Keluarga dalam Pembelajaran di Rumah. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 11(2), 39–46.
Yoserizal Bermawi, Jurnal, Penerapan Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar Aceh Besar, Vol. 2 No.4, April 2016
Zuhairini, dkk, (1981) Metodik Khusus Pendidikan Agama (Surabaya: Usaha Nasional)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Al-Kifayah: Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.