Analisis Materi Pembelajaran al-Qur’an Hadis Kelas IX Madrasah Tsanawiyah terkait Mad wa Qashar

Authors

  • Maulida Yelvi Institut Darul Qur’an Payakumbuh, Indonesia
  • Putri Adona Institut Darul Qur’an Payakumbuh, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53398/ja.v4i1.587

Keywords:

Mad wa Qaashar, Tajweed Learning, al-Qur’an Hadith

Abstract

Mad wa qashar are two important concepts in tajweed that relate to the length and shortness of the letters in the Qur'an. Properly understanding and applying mad wa qashar is essential to produce fluent recitation of the Qur'an. In this study, the author wants to analyse the material of mad wa qashar in learning al-Qur'an Hadith at Madrasah Tsanawiyah. The research method used is a qualitative method with a content analysis approach, the main source is the Al-Qur`an Hadith textbook published by the Ministry of Religion of the Republic of Indonesia. After conducting an in-depth analysis, the author can find the structure of the Al-Qur'an Hadith material in Madrasah Tsanawiyah related to mad wa qashar consists of two sub-themes. The two sub-themes are: i) The definition of Mad wa Qashar, ii) Types of Mad and examples. In the future, the author hopes that this research will have a positive impact, especially in madrasah as a formal educational institution with the characteristic of instilling Islamic values to its students

References

Abdul Aziz Abdul Rauf Al-Hafizh. (2017). Panduan Ilmu Tajwid Aplikatif. Markaz Al-Qur`an.

Ali, A. N. (1990). Pedoman Membaca Al-Qur`an ( Ilmu Tajwid ). Mutiara Sumber Widya.

Annuri, H. A. (2010). Panduan Tahsin Tilawah Al- Qur`an & Ilmu Tajwid.

Ariani, Safrina, dan R. (2015). Program Bengkel Mengaji ( Upaya Meningkatkan Kemampun Tahsin Al-Qur`an Mahasiswa PAI).

Asfar, A. M. I. T. (2019). Analisis Naratif, Analisis Konten, dan Analisis Semiotik (Penelitian Kualitatif). Researchgate, January. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.21963.41767

Asy`ary, A. (1987). Pelajaran Tajwid Qaidah Bagaimana Seharusnya Membaca Al-Qur`an. Apollo.

Disekitar, M., & Kampus, L. (2022). Pendampingan Membaca Al-Qur`an Dengan Tajwid Yang Benar Bagi Masyarakat Disekitar Lingkungan Kampus. 04(02), 1–6.

Erlvana Musdzalifah. (2020). Materi Ilmu Tajwid Dalam Kitab Terjemah Matan Jazariyah Karya Syekh Muhammad Bin Muhammad Ibn Al- Jazari dan Implementasinya Dalam Mata Pelajaran Qur`an Hadits Kelas VII Madrasah Tsanawiyah. November.

Hanif, A. R. Al. (1996). Pelajaran Ilmu Tajwid Pedoman Tata Cara Membaca Al-Qur’an Dengan Baik Dan Benar. Terbit Terang.

Jenderal, D., & Islam, P. (n.d.). Al-Qur`an Hadits.

Jurnal Ahmad. (2018). Desain Penelitian Analisis Isi (Content Analysis). Jurnal Analisis Isi, 5(9), 1–20. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.12201.08804

Mahfan. (n.d.). Pelajaran Tajwid Praktis. Sandro Jaya.

Maratigor, T. (2010). Kemampuan Siswa Mengaplikasikan Hukum Bacaan Mad Dalam Membaca Al-Qur`an di MTS Pondok Pesantren Darul Qur`an Desa Tarai Bangun Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar.

Nawawi, I. (2006). Syarah dan Terjemah Riyadhus Shalihin Jilid 2. Al-I`tishom.

Rizqi, M. (2013). Al-madd wa Al-qashr: Pengaruhnya Terhadap Makna Ayat Al-Qur`an.

Sa`dijah, C. (2021). Pembelajaran Ilmu Tajwid Dalam Meningkatkan Penelitian Secara Seksama Agar Memberikan Manfaat Yang Sebesar-besarnya . 11(2), 100–123.

Sa, M., Huda, R., & Islamy, A. (2023). Membaca Al- Qur’an Dengan Hukum Bacaan Mad Peserta Didik Kelas VIII MTs SA Raudlatul Huda Al Islamy. 2, 263–266.

Viona, L. L., Dwi, Y., St, R. S., Kom, M., Pratama, M. R., & Kom, S. (1991). Sistem Pendeteksi Ilmu Tajwid Pada Al-qur`an Menggunakan Algoritma Light Stemming. 1210651229.

Wahyudi, M. (2007). Ilmu Tajwid Plus. Halim Jaya.

Downloads

Published

2025-06-10

How to Cite

Yelvi, M. ., & Adona, P. . (2025). Analisis Materi Pembelajaran al-Qur’an Hadis Kelas IX Madrasah Tsanawiyah terkait Mad wa Qashar. Jurnal Al-Kifayah: Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 4(1), 32-47. https://doi.org/10.53398/ja.v4i1.587