Pengaruh Metode Bermain Melalui Media Pasir dan Plastisin Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Abjad di Kelas A Taman Kanak-Kanak Kartika XVII-03 Kecamatan Pontianak Utara

Authors

  • Ainun Pratiwi Universitas Muhammadiyah Pontianak, Indonesia
  • Sri Nugroho Jati Universitas Muhammadiyah Pontianak, Indonesia
  • Iin Maulina Universitas Muhammadiyah Pontianak, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53398/arraihanah.v4i1.480

Keywords:

Child; , Play; , Plasticine; , Sand;

Abstract

Play activities are children's activities that are carried out throughout the day because for children play is life and life is a game. Early childhood does not distinguish between playing, learning, and working. Children really enjoy the game and always do it wherever they have the opportunity. This study aims to provide data or information as one of the theoretical references to various parties who are competent in early childhood letter recognition research. The playing method carried out in this study used sand and plasticine media. Sand is a small grain that is malleable and fun for children. Plasticine is a toy dough made of flour so that it becomes a soft object so that it can be kneaded, pulled, pressed, and can be shaped according to the child's imagination. Activities using play media can meet all aspects of child development

References

Elsawati. (2014). Analisis Pengemabangan Kemampuan Kognitif Pada Anak Kelompok B Di TK Negeri Pembina Ki Hajar Dewantoro Kecamatan Kota Selatan. . Gorontalo: Universitas Negeri Gorontalo.

Karoma, S. (2019). Peningkatan kemampuan mengenal lima huruf vokal melalui media bola huruf pada anak usia 3-4 tahun. Media Nelti.

Mega, D. R. (2018). Penerapan Kegiatan Membentuk Benda Geometri Dengan Menggunakan Plastisin Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Pada Anak Kelompok A1 Di TK Lazuardi Situbondo Tahun Pelajaran 2017/2018. . Jember: Universitas Jember.

Muflikha, S. E. (2013). Peningkatan Kemampuan Anak Mengenal Huruf Melalui Media Tutup Botol Hias Di Paud Kenanga I Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal Spektrum.

Mukhtar, L. (2013). Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini Teori dan Aplikasi. Jakarta: Kencana.

Priyani, S. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Plastisin Tepung Warna Terhadap Perkembangan Kreativitas Anak Usia Dini Di RA Darush Sholihin Lampung Barat. . Universitas Islam Negeri Raden Intan.

Putri, R. N. (2017). Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Melalui Bermain Pasir Pada Kelompok B TK Pinang Masak. Universitas Jambi.

Raihanun, R. (2016). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Anak Kelompok A1 Melalui kegiatan Bermain Plastisin Di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 02 Balung Kulon Tahun Pelajaran 2015/2016. . Universitas Jember.

Ramaikis, J. (2013). Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak Melalui Permainan Ludo Geometri di paud Habibul Ummi II. https://ejournal.unp.ac.id, Volume 1 Nomer 1 : 1-14.

Sujiono, Y. (2013). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. . PT.Indeks.

Yumarlin, M. (2013). Pengemabangan Permainan Ular Tangga Untuk Kuis Mata Pelajaran Sains Sekolah Dasar. Jurnal teknik.

Zeliana, D. (2018). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Kelompok A Melalui Media Audio Visual di PAUD TK Pertiwi Ngaru-Aru Banyudono Boyolali Tahun Pelajaran 2017/2018. . Surakarta.

Downloads

Published

2024-03-13

How to Cite

Pratiwi, A. ., Nugroho Jati, S. ., & Maulina, I. . (2024). Pengaruh Metode Bermain Melalui Media Pasir dan Plastisin Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Abjad di Kelas A Taman Kanak-Kanak Kartika XVII-03 Kecamatan Pontianak Utara. Ar-Raihanah: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 1-7. https://doi.org/10.53398/arraihanah.v4i1.480