Meningkatkan Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Circuit Learning Pada Pembelajaran Tematik
Indonesia
Keywords:
Circuit Learning Model, Thematic Learning, Learning OutcomesAbstract
This study aims to determine the use of the circuit learning model in the thematic learning of class III students of Madrasah Ibtidaiyah Muhajirin Jambi City. This research is a classroom action research (PTK) which is descriptive qualitative using a qualitative approach reinforced by a quantitative approach. The object of research is the use of the circuit learning model to improve thematic learning outcomes with the theme of five sub-themes and the circuit learning model. This research was conducted in two cycles through four stages, namely: (1) planning. (2) implementation, (3) observation, and (4) reflection. Data obtained through observation, interviews, tests, or evaluation of learning outcomes and documentation. Data analysis was performed using learning outcomes with tests in cycle I and cycle II. In the pre-cycle I approach, it shows that all learning activities are not well enough to be carried out by students even though there has been an increase in cycle I and are still in the low predicate because the average percentage of activities is still below 72%, cycle II has shown satisfactory results both from the activity. student learning has been in the predicate sufficient, good, and very good while student learning outcomes have reached an average of 80% with a classical percentage of 80% means that corrective action for the learning process has met the criteria.
References
Ain, N., & Kurniawati, M. (2012). Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar Nurul. Implementasi Kurikulum KTSP: Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar, 316–328.
Alfiansyah, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar. JTIEE, 2(1).
Asrori, M., & Priyadi, A. T. (2018). Implementasi Pembelajaran Tematik Terpadu Sekolah Dasar Negeri Se Kecamatan Sungai Raya Kabupaten Kuburaya. Ilmu Pendidikan, 1–12.
Hakim, L. (2017). Integrated learning Dalam Perspektif Pendidikan Islam. At-Turas, IV(2), 29–40. https://doi.org/10.4324/9781315666198-3
Hapnita, W., Abdullah, R., Gusmareta, Y., & Rizal, F. (2018). Faktor Internal Dan Eksternal Yang Dominan Mempengaruhi Hasil Belajar Menggambar Dengan Perangkat Lunak Siswa Kelas Xi Teknik Gambar Bangunan Smk N 1 Padang Tahun 2016/2017. CIVED (Journal of Civil Engineering and Vocational Education), 5(1). https://doi.org/10.24036/cived.v5i1.9941
Herwina, W., Madjid, H. A., & Daniel, H. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Terintegrasi Soft Skill Dan Hard Skill Pada Lembaga Kursus Kecantikan Soft Skill and Hard Skill Increase the Competency of. Jurnal Ilmiah VISI PGTK PAUD Dan DIKMAS, 13(1), 37–47.
Hidayah, N. (2015). Pembelajaran Tematik Integratif Di Sekolah Dasar. TERAMPIL Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 2(1), 34–49.
Kirom, A., & Sarofa. (2017). Penggunaan Metode Circuit Learning dalam Pembelajaran Fikih di MTS Anwarul Maliki Sukorejo. Jurnal Fakultas Agama Islam, 1(2), 201–214.
Magdalena, I., Islami, nur fajriyati, Rasid, eva alanda, & Diasty, nadia tasya. (2020). Tiga Ranah Taksonomi Bloom Dalam Pendidikan. Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(1), 132–139.
Marlina, S., & Hamran. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 3(2), 58–66. http://www.tjyybjb.ac.cn/CN/article/downloadArticleFile.do?attachType=PDF&id=9987
Murfiah, U., & Saraswati, A. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Taerpadu Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Sekolah Dasar. PENDASI: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(1), S-102.
Nidawati. (2013). Belajar Dalam Prespektif Psikologi dan Agama. Jurnal Pionir, 1(1), 1689–1699. /citations?view_op=view_citation&continue=/scholar%3Fhl%3Dpt-BR%26as_sdt%3D0,5%26scilib%3D1&citilm=1&citation_for_view=wS0xi2wAAAAJ:2osOgNQ5qMEC&hl=pt-BR&oi=p
Noor, T. (2018). Rumusan Tujuan Pendidikan Nasional Pasal 3 Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No 20 Tahun 2003. Wahana Karya Ilmiah, 3(01), 123–144. https://journal.unsika.ac.id/index.php/pendidikan/article/view/1347
Rahmah, A., & Hasibuan, A. F. (2019). Penerapan Model Circuit Learning dengan Metode Pembelajaran Drill untuk Meningkatkan Kemandirian dan Hasil Belajar Akuntansi. Jurnal Akuntansi Dan Pembelajaran, 8(2), 60–91.
Resnani, R. (2019). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas Vc Sdit Generasi Rabbani Kota Bengkulu. Jurnal PGSD, 12(1), 9–14. https://doi.org/10.33369/pgsd.12.1.9-14
Rosna, A. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Pada Mata Pelajar IPA di kelas IV SD Terpencil Bainaa Barat. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 04(6), 235–246.
Shoimin, A. (2014). Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media.
Syahrial, S. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Circuit Learning: Suatu Upaya dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 9(2), 285. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v9i2.151
Syukron, B. (2015). Model Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial ( IPS ) ( Studi Pembelajaran Terpadu Pada Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah ). Tarbawiyah, 12(01), 111–136.
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Bumi Aksara.
Wahyudi, A. A., & Hadaming, H. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Circuit Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Vi Sd Negeri Bawakaraeng 1 Makassar. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 4(1), 582. https://doi.org/10.26618/jkpd.v4i1.1723
Yuliani, F. (2015). Penerapan Pembelajaran Teams Games Tournament Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas XA SMK Nurul Iman Muntilan. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3), 303–308.
Downloads
Published
Versions
- 2021-08-21 (2)
- 2021-02-27 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jurnal Al-Mafahim: Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.