Upaya Meningkatkan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Dengan Menggunakan Model Problem Based Learning
Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.53398/jm.v4i2.106Keywords:
Learning, Problem Based Learning, unified thematicAbstract
This study aims to determine the improvement of the thematic integrated learning process with the problem-based learning model. The method used is Classroom Action Research. The research was carried out in two cycles, each cycle consisting of two meetings, with stages, namely: planning/preparing for action, implementing the action, observing, and reflecting. Data collection techniques using observation techniques, the use of questionnaires, and documentation. Based on the research results, it is known that there is an increase in the integrated thematic learning process from before the action, Cycle I, and Cycle II. In the first cycle of student learning activities of 741 an increase in the second cycle of 84%. The value of the student activity questionnaire in the first cycle was 3.7, an increase in the second cycle was 4.2. Thus, the use of problem-based learning models can improve the integrated thematic learning process in class V SD Negeri 131 Pekanbaru.
References
Abdullah, R. (2017). Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35. https://doi.org/10.22373/lj.v4i1.1866
Abdurrozak, R., & Jayadinata, A. K. (2016). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 871–880. https://doi.org/10.23819/pi.v1i1.3580
Asrori, M. (2016). Pengertian, Tujuan Dan Ruang Lingkup Akuntansi Sektor Pemerintah. Madrasah, 6(2), 26. Diambil dari https://www.researchgate.net
Assegaff, A., & Sontani, U. T. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berfikir Analitis Melalui Model Problem Based Learning (Pbl). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 38. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3263
Effendi, R., & Reinita, R. (2020). Peningkatan Hasil Belajar pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Cooperative Script di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 1814–1819. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i3.640
Fitriadi, M., & Sabri, T. (2019). Penggunaan Sumber Belajar dalam Pembelajaran Tematik di SD/MI. Jurnal El - Hamra, 4(2), 65–71. Diambil dari http://ejournal.el-hamra.id/index.php/el/article/view/14
Frasandy, R. N. (2017). Pembelajaran Tematik Integratif ( Model Integrasi Mata Pelajaran Umum Sd / Mi Dengan Nilai Agama ). Elementary, Vol.5 No.2, 304–352.
Hidayah, N. (2015). Pembelajaran Tematik Integratif Di Sekolah Dasar. TERAMPIL Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 2(1), 34–49.
Irfan, T. M., & Wardani, K. W. (2020). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Ipa Menggunakan Model Think Pair Share (Tps) Dipadukan Dengan Eksperimen Pada Siswa Kelas V Sd. Jurnal Mitra Pendidikan, 4(1), 1–9. Diambil dari http://www.e-jurnalmitrapendidikan.com/index.php/e-jmp/article/view/737/473
Ismawati. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Pada Muatan Bahasa Indonesia Dengan Menggunakan Model Kooperatif Tipe Make A Match Di Kelas IV SDN 3/IX SENAUNG. Literasiologi, 3(2), 14–27.
Kirom, A. (2017). Peran guru dan peserta didik dalam proses pembelajaran berbasis multikultural. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 69–80.
Krismayanti, W. (2020). Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Model Problem Based Learning. Inovasi Pembelajaran SD, 8(7), 102–110.
Kunandar. (2007). Guru Profesioanl. Jakarta: Rajawali Peerss.
Kunandar. (2008). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Lestari, D. D., Ansori, I., & Karyadi, B. (2017). Penerapan Model Pbm Untuk Meningkatkan Kinerja Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sma. Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 1(1), 45–53. https://doi.org/10.33369/diklabio.1.1.45-53
Maharani dan Kartini. (2019). Analisis proses pembelajaran berbasis student centered learning dalam pendekatan saintifik pada mata pelajaran sejarah di SMA negeri se kota Palu. e Jurnal Katalogis, 4(10), 168.
Maryati, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Pola Bilangan Di Kelas Vii Sekolah Menengah Pertama. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 63–74. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i1.342
Nuraini, F., & Kristin, F. (2017). Penggunaan Model Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas 5 Sd. E-Jurnalmitrapendidikan, 1(4), 369–379. https://doi.org/10.1080/10889860091114220
Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi Oleh: Nurkholis Doktor Ilmu Pendidikan, Alumnus Universitas Negeri Jakarta Dosen Luar Biasa Jurusan Tarbiyah STAIN Purwokerto. Jurnal Kependidikan, 1(1), 24–44.
Pasaribu, A. (2017). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Pencapaian Tujuan Pendidikan Nasional di Madrasah. EduTech Vol. 3 No. 1 Maret 2017, 3(1), 12–34. Diambil dari http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/edutech/article/view/984/pdf_30
Putra, R. A., Kamil, M., & Pramudia, J. R. (2017). PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN MANDIRI DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK (Studi pada Program Pendidikan Kesetaraan Paket C di PKBM Bina Mandiri Cipageran). Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13(1), 23–36.
Rahmadani, R. (2019). METODE PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNIG (PBL). Lantanida Journal, 7(1), 75. https://doi.org/10.22373/lj.v7i1.4440
Rahmawati, I. (2017). Pengintegrasian Nilai-Nilai Dalam Pembelajaran Ips. Magistra, 29(100), 1–10.
Saleh, M. (2013). Strategi Pembelajaran Fiqh Dengan Problem-Based Learning. Jurnal Ilmiah Didaktika, 14(1), 190–220. https://doi.org/10.22373/jid.v14i1.497
Suardana, P. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dengan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Permainan Tolak Peluru. Journal of Education Action Research, 3(3), 270. https://doi.org/10.23887/jear.v3i3.17974
Suwartini, S. (2017). Pendidikan Karakter dan Pembangunan Sumber Daya Manusia Keberlanjutan. Jurnal Pendidikan, 4(1), 220–234. Diambil dari https://media.neliti.com/media/publications/259090-pendidikan-karakter-dan-pembangunan-sumb-e0cf1b5a.pdf
Widyaningrum, R. (2012). Model Pembelajaran Tematik Di SD/MI. Cendekia, 10(1).
Wulandari, B., & Surjono, H. D. (2013). Pengaruh problem-based learning terhadap hasil belajar ditinjau dari motivasi belajar PLC di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(2), 178–191. https://doi.org/10.21831/jpv.v3i2.1600
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Al-Mafahim: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.