Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Tipe Team Assisted Individualization untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa
Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.53398/jm.v4i2.110Keywords:
cooperative, learning outcomes, Team Assisted IndividualizationAbstract
This study aims to improve students' mathematics learning outcomes using the Team Assisted Individualization type cooperative learning model against the background of low Mathematics learning outcomes in the distribution material. This research was conducted in two cycles and each cycle was conducted in two meetings. For this classroom action research to run well, the researcher arranges the stages that are passed in classroom action research, namely planning, action research, action observation, and reflection. The subjects in this study were teachers and students of Class 3 B SD Negeri 44 Pekanbaru, amounting to 34 people. Data collection techniques were carried out by observation, documentation, and test techniques. The results showed that the application of Team Assisted Individualization type cooperative learning could improve student learning outcomes. These results can be seen from the first cycle of student success reaching 64.7% and in the second cycle increasing to 91.18% with the 'Very Good' category. This proves that the application of Team Assisted Individualization type cooperative learning can improve mathematics learning outcomes in the distribution of materials for Class 3B students at SD Negeri 44 Pekanbaru.
References
Ahmadiyanto. (2016). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Ko-Ruf-Si ( Kotak Huruf Edukasi ) Berbasis Word Square Pada Materi Kedaulatan Rakyat Dan Sistem Pemerintahan Di Indonesia Kelas Viiic Smp. Jurnal Kependidikan Kewarganegaraan, 6(2), 980–993.
Arikunto. (2020). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek (edisi kelima). Jakarta: Rineke Cipta.
Augustinus & Eric. (2013). Pengelolaan SDM Pada PT. Aneka Sejahtera Engineering. Pengelolaan SDM Pada PT. Aneka Sejahtera Engineering, 1(2). Diambil dari [Diposting pada 13 Mei 2020
Febriyanti, C., & Seruni. (2014). Peran Minat Dan Interaksi Siswa Dengan Guru. Formatif : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 4(3), 245–254.
Hidayati, I., Deswita, H., & Afri, L. E. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Assisted Individualization (TAI) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMPN 3 UJUNG BATU. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 1–6.
Irfan, T. M., & Wardani, K. W. (2020). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Ipa Menggunakan Model Think Pair Share (Tps) Dipadukan Dengan Eksperimen Pada Siswa Kelas V SD. Jurnal Mitra Pendidikan, 4(1), 1–9. Diambil dari http://www.e-jurnalmitrapendidikan.com/index.php/e-jmp/article/view/737/473
Ismawati. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Pada Muatan Bahasa Indonesia Dengan Menggunakan Model Kooperatif Tipe Make A Match Di Kelas IV SDN 3/IX SENAUNG. Literasiologi, 3(2), 14–27.
Marzuki. (2012). Politik Pendidikan Nasional Dalam Bingkai Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Penelitian Humaniora, 17(2).
Muhasim. (2017). Pengaruh Tehnologi Digital, Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Palapa: Jurnal Studi Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 53–57.
Nahor, W. V. B., & Sirait, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (Tai) Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Kelas X Semester II SMA NEGERI 12 MEDAN T.P 2017/2018. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika, 7(2), 67–72.
Nurillah, I. S. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran Kooperatif Team Assisted of Individualitation Terhadap Hasil Belajar Sejarah di SMANegeri I Karawang. Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(2), 28–41. https://doi.org/10.21009/jps.052.03
Rusmini. (2017). Peningkatan mutu sumber daya manusia melalui pendidikan karakter dan attitude. Nur El-Islam, 4(2), 79–96. Diambil dari media.neliti.com/media/publications/226431-peningkatan-mutu-sumber-daya-manusia.mel-ef52f0a9.pdf&ved=2ahUKEwiT9_u1qKDxAhWQbisKHVDADAQFnoECCUQAQ&usg=AOvVaw3BbrBELHV38RIROwlEJy2X
Saat, S. (2015). Faktor-Faktor Determinan Dalam Pendidikan (Studi Tentang Makna dan Kedudukannya dalam Pendidikan). Jurnal Ta’dib, 8(2), 1–17. Diambil dari ejournal.iainkendari.ac.id/al-tadib/article/view/407
Salahuddin, Akos, M., & Hermawan, A. (2018). Meningkatkan Mutu Pendidikan Melalui Sumber Daya Manusia Dan Sarana Prasarana Di Mtsn Banjar Selatan 2 Kota Banjarmasin. Jurnal Ilmu Administrasi Dan Manajemen, 2(1), 1–13.
Sohimin, A. (2014). Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Soraya, V., Khaldun, I., & Halim, A. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Teams Assisted Individualization (Tai) Terhadap Keterampilan Proses Sains Ditinjau Dari Kemampuan Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Listrik Dinamis Kelas X Sma Negeri 2 Bandar Baru. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 4(2), 53–60.
Tyas, A. A. W. P., & Ikhsani, K. T. W. (2015). Sumber Daya Alam & Sumber Daya Manusia untuk Pembangunan Ekonomi Indonesia. Forum Ilmiah, 12(1), 1–15.
Warif, M. (2019). Strategi Guru Kelas dalam Menghadapi Peserta Didik yang Malas Belajar. TARBAWI : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(01), 38–55. https://doi.org/10.26618/jtw.v4i01.2130
Winarti, N. L. M. D., Wiyasa, I. K. N., & Putra, M. (2014). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team-Asissted Individualization (TAI) Dalam Upaya Meningkatkan Interaksi dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1).
Zulhasni, Nuriah, L., Fitri, A., & Yulis, A. (2019). Al-Mafahim : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar P ada Pelajaran Matematika Melalui Media Papan Berpaku . Al-Mafahim: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 1–8.
Downloads
Published
Versions
- 2022-10-03 (2)
- 2022-10-03 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.